Hoe doe je concurrentonderzoek op een slimme manier?

Wanneer je begint te verkopen via een webshop of marktplaatsen zie je al snel dat er ontelbaar veel concurrenten zijn in de niche die je gekozen hebt. In de meeste gevallen is dit zo, tenzij je een unieke niche hebt gevonden waar niet veel spelers in aanwezig zijn. Maar laten we ons focussen op niches waar wel veel concurrentie is. 

Concurrentie onderzoek

Om in eCommerce te winnen moet je de concurrenten kennen. En weten wat zij doen om hoger te ranken, welke landen ze viseren, welke marketing strategie gebruiken ze en noem maar op. Om hier achter te komen moet je een concurrentonderzoek doen. Op deze manier kom je hun krachten en zwaktes te weten en kan jij deze informatie gebruiken om aan de top te komen.

In deze blog leggen wij uit wat een concurrentonderzoek is en hoe je deze op een slimme manier aanpakt. De verschillende types van concurrentonderzoek wordt uitgelegd en welke tools je kan gebruiken voor je concurrentonderzoek.

Wat is concurrentonderzoek?

Een concurrentonderzoek is een manier om je concurrenten te identificeren en te evalueren. Op deze manier kom je hun zwaktes en sterktes te weten. 

Met deze informatie kan je dan gebruiken om je eigen eCommerce bedrijf te verbeteren zodat je sterker bent dan je concurrenten. Zonder een degelijke concurrentonderzoek ben je in feite blind aan het werken. Je moet niet enkel je doelgroep kennen, maar ook je concurrenten. Klanten kunnen een product geweldig vinden. Maar als jij het niet beter aanpakt dan je concurrenten dan komen de klanten niet tot bij jouw webwinkel.

Een concurrentonderzoek moet volgende stappen bevatten:

  • Concurrenten identificeren 
  • Informatie vergaren
    • Bewustzijn van een merk – hoeveel % van uw doelgroep is zich bewust van de concurrenten
    • Prijzen vergelijken
    • Boekhouding
    • Product informatie
    • Intellectuele eigendommen
    • Marketing strategieën 
    • Risico’s
    • Opportuniteiten
    • Bedrijfscultuur
    • Distributie
  • Hun strategieën evalueren
    • Vergelijk hun sterktes en zwaktes tegenover je eigen merk
    • Voorspel hun zakelijk gedrag en speel daar op in

Waarom een concurrentonderzoek doen?

In de woorden van Sun Tzu, “If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles.”

“Als je de vijand en jezelf kent, dan hoef je geen angst te hebben over het resultaat van honderd gevechten.”

Het is een beetje een extreme vergelijking om de auteur van “The art of War” te quoteren. Maar in essentie is dit ook van toepassing in de eCommerce. Je moet je vijanden (concurrenten) kennen om te kunnen winnen.

Een concurrentonderzoek zal: 

  • Helpen om een goede marketing strategie op te bouwen
  • Opportuniteiten identificeren in de markt
  • Helpen om gebruik te maken van de zwaktes van je concurrenten om je marktaandeel te versterken
  • Helpen om geïnformeerde en duurzame beslissingen te maken 
  • Helpt met het plannen van toekomstige investeringen

Vergelijk en analyseer content

Eens je weet wie je concurrenten zijn dan kan je dieper gaan duiken om te weten te komen wat voor soort content ze gebruiken.

Door hun content te analyseren kom je te weten welke richting ze uitgaan en of de klanten op de content reageren. Op basis van deze informatie kan je aanpassingen doen in de content die jij gebruikt of van plan bent te gaan gebruiken.

De content die je kan onderzoeken:

  • Blog posts, White papers, studies, eBoeken, nieuwsbrieven
  • Video’s, podvasts, webinars
  • Betaalde advertenties
  • Foto’s

Daarna kan je de kwaliteit van hun content met die van jouw vergelijken. Is het van betere kwaliteit? Zo ja, wat kan je doen om jouw kwaliteit te verbeteren. Kijk naar welke topics in de content voorkomt en die de klanten interessant vinden en pas jouw content strategie daarop aan.

Analyseer de SEO structuur van concurrenten

Het kan voorkomen dat de kwantiteit en kwaliteit van de content die de concurrenten posten hetzelfde is als die van u. Hoe komt het dan dat hun content hoger in de ranking van zoekmachines scoren? Als dit het geval is dan is het tijd om hun SEO strategieën te onderzoeken. Om te weten te komen welke keywords ze gebruiken, hoe ze aan linkbuilding doen en noem maar op.

Waar gebruiken je concurrenten keywords?

  • Titel pagina
  • URL architectuur
  • H en H2 headings
  • Content
  • Interne Links
  • Alt tekst voor afbeeldingen
  • Meta omschrijving
  • Social Media
  • Advertenties

Controleer het volgende

  • Analyseer hun backlinks 
  • Topics en frequentie voor blog posts
  • Pagina Templates
  • Site mappen
  • Domein autoriteit 

Je moet niet enkel de SEO structuur onderzoeken van de content maar ook van de keywords die de concurrenten gebruiken. Op die manier kan je te weten komen op welke keywords je concurrenten ranken, maar uw website niet. En dan kan je aanpassingen doen in de SEO strategie op basis van die ondervindingen. 

Aanwezigheid op social media

Een sterke social media presence hebben is van cruciaal belang voor elke eCommerce ondernemer de dag van vandaag. Door een concurrent onderzoek te doen die specifiek op social media gericht is kom je te weten op welke social media je concurrenten actief zijn. En op basis hiervan kan je te weten komen of er bepaalde social media niet aanwezig is in je strategie die het wel goed doet.

Een klein overzicht van de dingen waar je op moet letten:

  • Welke social media gebruiken ze en welke werken het beste?
  • Hoe verbinden ze met klanten? Retweets, delen, comments,…
  • Hoe vaak posten ze?
  • Hoeveel volgens hebben ze en hoe snel groeien ze?
  • Wie volgen zij?

Welke diensten en producten bieden ze aan?

Nog een belangrijk onderdeel van concurrentenonderzoek is het uitzoeken van welke producten en diensten je concurrenten aanbieden. Als je hier op in zoomt kom je te weten of jij iets over het hoofd hebt gezien. Of dat er een extra dienst aangeboden kan worden die een meerwaarde bied waar jezelf niet aan gedacht hebt. 

Tools voor concurrentenonderzoek

Conclusie

Als jullie nog andere tools kennen die de leden van het eCommerce café kunnen gebruiken voor hun concurrenten onderzoek dan hoor ik het graag. Moest er iets niet aan bod gekomen zijn waarvan jij vind dat zeker besproken moet worden in dit topic, laat het dan zeker weten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.